Tweelingei

30okt08

Onlangs had ik een tweelingei. Een kippenei, welteverstaan. Het had twee perfecte dooiers.
Dat zijn van die momenten in een mensenleven dat je wenst dat je wiskundig was aangelegd. Ik maakte namelijk een 4/4 cake. Voor wie geen kookboek van de boerinnenbond in huis heeft, in een 4/4 cake moet:

-250 g zelfrijzende bloem. Voor de niet-wiskundeknobbels: ze verkopen dat in zakjes van 250 g, zodat je niet kan missen.

-250 g boter. Een beetje aan de kant houden om de bakvorm in te vetten (tenzij je de cake met een lepel wil eten uit de vorm, maar dat wordt niet door elk gezelschap geapprecieerd.)

-250 g suiker. Ik neem altijd een beetje minder, maar vul aan met 2 van die minizakjes vanillesuiker. Omdat dat zo lekker ruikt. En omdat mijn oma dat ook altijd deed.

-en dan dus 4 eieren, waarvan je de dooiers bij de rest doet, en het wit opklopt en als laatste aan het deeg toevoegt.

Met die 4 eieren kwam ik dus serieus in de problemen, dat spreekt voor zich. Want ik had in totaal 5 dooiers en 4 witjes. En ik hou van luchtige cake. Eiwit maakt luchtig, eigeel maakt zwaar. Ik had dus liever een ei met twee eiwitten en zonder dooier gehad, maar ik weet niet eens of dat bestaat. En trouwens, een mens kan niet altijd krijgen wat hij wil.

“Scheid de eieren” kreeg dus een extra lading, omdat ik met twee handen en twee halve eierschalen het eiwit in een aparte kom moest laten druipen en in elke halve eierschaal één glibberige dooier vangen. Ofwel de twee dooiers in de grootste helft, maar ik had geen grootste helft omdat ik nog niet berekend was op twee dooiers toen ik het ei brak. Wist ik veel dat het een tweelingei zou zijn. Dat glibberde allemaal dus niet helemaal de juiste kant uit… Maar hij werd wel lekker, mijn 5/4 cake.

Die cake terzijde:
Als dat ei bevrucht en uitgebroed was geworden, zou er dan een kuikentjestweeling uitgekomen zijn? En is zo’n duo dan een eeneiige of een twee-eiige tweeling?

16 Responses to “Tweelingei”

  1. een siamees kuiken, denk ik – 4 pootjes, 1 kopke. Of twee kopkes, twee pootjes. Iets van die strekking. Hoe dat dan met de pikorde zit weet ik niet.

  2. 2 Lilimoen

    Oh, nu gaan alle huisvrouwen die googlen op “cake”, “dooier” of “eiwit” natuurlijk weer bij u terecht komen. Dan heb je tuinmannen en keukenmeiden. Misschien is de site van Flora Fleempaard wel beter dan het programma “Boer zoekt vrouw”.

  3. Als ik dit weekend naar de markt ga, en als ik het niet vergeet, vraag ik het voor je. Ik heb een marktkoopman die dubbeldooiers verkoopt, en die weet het ongetwijfeld.

  4. dank voor het lachen :-)

    @juksti: no kidding?!?

  5. 5 Athena

    Lijkt me wel krap, met zn tweetjes in één ei. Ik denk dat er twee heel schrale scharminkeltjes uit zouden komen. Of misschien gaat het sterkste kuikentje het andere alvast opeten.

  6. 6 Flora Fleempaard

    @Kobe: ik geloof dat ik wel van jouw stijl hou…

    @Juksti: “dubbeldooiers”, wat een fantastisch woord! En oh ja, vraag het hem!!

    @Sana: heel graag gedaan

    @Athena: ik stem voor 2 scharminkeltjes. Die andere optie, daar wil ik niet eens over nadenken.

  7. 7 Athena

    Same here. Al wil ik er blijkbaar wel over nadenken ;) doe mij maar twee scharminkeltjes die met heel veel liefde en wat pindakaas groot en sterk worden!

  8. 8 Flora Fleempaard

    Deal!

  9. Ik ben niet meer naar de markt geweest, wegens om half vier pas uit bed. Ik probeer om er om te blijven denken, ik hoop dat ik volgende week zaterdag wel naar de markt ga, niet in de laatste plaats omdat dat veel goedkoper is dan de supermarkt, maar ik ben nu zelf ook best benieuwd naar de eieren…

  10. het zouden volgens mij 2 kuikentjes worden uit 1 ei, dus een één-eiige tweeling. als de dooiers perfect gescheiden zijn, zou het nooit een siamese tweeling kunnen worden dacht ik… Maar goed, ik heb ook geen biologie meer gehad sinds het 3e middelbaar!

  11. Vrouwe Flora,
    Dergelijke stukjes moet U in het vervolg toch proberen te verkopen aan een tijdschrift. Kind toch! Met dergelijke dingen is geld te verdienen!
    Met vriendelijke groeten,
    De Drs.

  12. 12 Karen

    Oh, zo fijn geschreven!

  13. Vraagt u zich, als kippeneigenaar, ook wel eens af of in het geval u uw kippen spek (al dan niet gerookt) zou voederen, u dat spek dan zou kunnen elimineren bij uw ontbijtspiegelei?

    Ik namelijk wel.

  14. 14 Flora Fleempaard

    @Johan en Karen: dankuwel!

    @MC: Nee, dat niet. Maar ik ben dan ook geen kippeneigenaar. Volgens mij zouden ze er gewoon een enorme dorst van krijgen…

  15. 15 Harm de Groot

    Op 18 juli 2009 zijn bij mij in Onstwedde, in het Groninger land, 7 Amrock kuikens geboren uit 5 eieren.
    Twee eieren dus met een tweeling er in, de eieren waren allen even groot, ik heb ze ook niet hoeven helpen bij de geboorte.
    De 4 kuikentjes maken het goed, al zijn ze iets kleiner dan de andere drie.
    De vader is een uitzonderlijke grote en zware haan uit het Friese Bakkeveen.

  16. 16 Flora Fleempaard

    Wow, twee tweelingen uit 1 nest!! flinke haan, inderdaad. En lijken de twee halve tweelingen op mekaar, of zijn het bv een meisje en een jongen? Twee-eiig of eeneiig dus?


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

